Гончаренко К. Л.
Узагальнюючі уроки біології у 8 класі

Узагальнення знань з теми: «Ссавці»

Мета: провести контроль знань по темі «Ссавці», узагальнити знання про будову та процеси життєдіяльності ссавців, їх способу життя; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, логічно мислити, активізувати пізнавальну діяльність учнів; виховувати бережливе ставлення до тваринного світу.
Обладнання: таблиці «Зовнішня та внутрішня будова Класу Плазунів», «Зовнішня та внутрішня будова Класу Ссавці».
Тип уроку: узагальнення.

Хід уроку

І. Організаційний етап
ІІ. Розминка


Гра «Впізнай та вибери»
Учні класу діляться на три групи, які працюють за завданнями:
І- група – з даного переліку виберіть окремо тварин, які відносяться до яйцекладних, сумчастих та плацентарних: єхидна, їжак, водосвинка, підковоніс, коала, проєхидна, тушканчик, тхір лісовий, кенгуру, качкодзьоб, бегемот, водяний опосум, морж, сумчаста білка, кашалот.
ІІ- група - з наведеного переліку виберіть тварин, які належать до кла¬су Ссавці: павіан, гавіал, канюк, чапля, алігатор, вуж, ласка, лось, казуар, веретільниця, гадюка, качкодзьоб, черепаха, ківі, ему, пінгвін, страус, лелека, дрофа, гекон, агама, лиска, мартин, перепел, глухар, єхидна, коала, кенгуру, хохуля, кріт, рябчик, землерийка, фазан, їжак, нетопир, ящірка, білуха, кит, опосум, дельфін, ховрах, одуд, крук, жовтопуз, нутрія, тхір, кабан, козуля, хамелеон.
ІІІ- група – з наведеного переліку виберіть тварин, які занесені до Червоної книги України: кріт звичайний, хохуля звичайна, борсук, заєць білий, видра, ведмідь бурий, білка звичайна, зубр, заєць-русак, шляхетний олень, вечірниця велетенська, їжак вухатий, тушканчик великий.
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань
1.Рубрика « Переваги ссавців над плазунами», порівняйте ссавців з плазунами та сформуйте висновки:
І- група – покриви тіла, залози, будова зубів;
ІІ- група – будова скелета;
ІІІ- група – будова кровоносної системи.
2.Рубрика «Цікава систематика», визначте систематичне положення таких тварин:
І- група – тхір лісовий, Жирафа;
ІІ- група – дикий кіт, заєць-русак;
ІІІ- група – бурий ведмідь, кріт звичайний.
3.Тестовий контроль:
І-Варіант
Виберіть правильну відповідь:
1. Зовні тіло ссавців вкрите: а) роговим пір’ям; б) роговими лусками; в) кістковими щитками; г) волоссям.
2. Шийний відділ хребта у ссавців складається з: а) різної кількості хребців; б) восьми хребців; в) семи хребців; г) чотирьох хребців.
3. У ссавців під час вдиху об’єм грудної клітки: а) не змінюється; б) зменшується; в) збільшується.
4. Їжа у ссавців починає перетравлюватися у: а) ротовій порожнині; б) шлунку; в) тонкому кишечнику; г) товстому кишечнику.
5. Органи дотику ссавців: а) вібріси; б) півколові канали; в) чутливі клітини шкіри.
6. Головний мозок ссавців має: а) п’ять відділів; б) сім відділів; в) кора відсутня; г) кору півкуль.
7. У вусатих-китів зуби: а) відсутні; б) однакові; в) діляться на різці, ікла і корінні.
8. Плацента краще розвинена в: а) кенгуру; б) качкодзьоба; в) єхидни; г) кролика.
9. До ряду Парнокопитні належить: а) коала; б) заєць; в) коза; г) кінь.
10. У зубатих китів зуби: а) відсутні; б) однакові; в) діляться на різці, ікла й корінні.
11. Має отруйні залози: а) качкодзьоб; б) вівця; в) кабан; г) синій кит.
12. Характерними особливостями сумчастих є: а) зародок роз¬вивається в організмі матері, новонароджене маля - у шкірній згортці на її тілі; б) відкладають яйця, в яких розвивається заро¬док; в) яйцеклітина багата на поживні речовини; г) яйцеклітина не містить поживних речовин; д) сосків немає, протоки молочних залоз відкриваються на особливих ділянках шкіри; є) соски мають м'язи, завдяки скороченню яких виділяється молоко; ж) температура тіла непостійна; з) температура тіла постійна; и) травна система закінчується клоакою; к) травна система за¬кінчується анальним отвором.
ІІ- Варіант
Виберіть правильну відповідь:
1. Кінцівки ссавців розташовані: а) по боках тулуба; б) під ту¬лубом; в) у різних видів ссавців по-різному.
2. Протягом усього життя зуби ростуть у ссавців: а) комахоїдних; б) гризунів; в) хижих; г) рослиноїдних.
3. У середньому вусі ссавців порівняно з птахами є: а) молоточок; б) півколові канали; в) стремінце; г) коваделко.
4. Шийний відділ хребта у ссавців складається з: а) різної кіль¬кості хребців у різних видів; б) восьми хребців; в) чотирьох хреб¬ців; г) семи хребців.
5. Для будови і функцій зубів ссавців характерним є: а). не мають коренів, за будовою і функціями однакові; б). мають корені, за будовою і функціями однакові; в). мають корені, за будовою і функціями диференційовані; г). не мають коренів, за будовою і функціями диференційовані.
6. У ссавців під час вдиху об'єм грудної клітки: а) зменшуєть¬ся; б) збільшується; в) не змінюється.
7. Від серця по великому колу кровообігу у ссавців рухається кров: а) змішана; б) венозна; в) артеріальна.
8. У більшості ссавців кора півкуль переднього мозку має: а) борозни та звивини; б) рівну поверхню; в) кори немає.
9. Має копита: а) качкодзьоб; б) верблюд; в) кабан; г) синій кит.
10. До ряду Хижі належить: а) бобер; б) їжак; в) носоріг; г) лисиця.
11. Ссавці, у яких зародок розвивається в організмі самки, а но¬вонароджене маля завершує свій розвиток у шкірній згортці на її череві, куди відкриваються протоки молочних залоз, належать до: а) яйцекладних; б) плацентарних; в) сумчастих.
12. Характерними особливостями яйцекладних є: а) зародок розвивається в організмі матері, новонароджене маля - у шкірній згортці на її тілі; б) відкладають яйця, в яких розвивається заро¬док; в) яйцеклітина багата на поживні речовини; г) яйцеклітина не містить поживних речовин; д) сосків немає, протоки молочних залоз відкриваються на особливих ділянках шкіри; є) у самки є соски, що мають м'язи, завдяки скороченню яких виділяється мо¬локо; ж) температура тіла непостійна; з) температура тіла постій¬на; и) травна система закінчується клоакою; к) травна система за¬кінчується анальним отвором.

ІІІ. Підсумок уроку
1). Додаткове оцінювання(до тестового завдання додаються бали самих активних учнів, які працювали протягом уроку).
2). Рубрика «Середовище проживання», визначити де проживають тварини:
Кажан –
Кашалот –
Землерейка –
Сайгак –
Лось –
Козуля –
Бобер –
Бабак –
Середовища: ліс, на відкритих просторах(луки, степи), підземний спосіб життя, водяний, біля водоймищ, повітряний.
ІV. Домашнє завдання
Скласти кросворди на тему «Ссавці»
.

Просмотрев страничку, не забудьте поделиться своими впечатлениями в книге гостей

Оставить запись в книге гостей

Почта: svavuta777100sobakgmail.com

Для письма замените в адресе "100 собак" на одну почтовую @
Важно! Пробелов в адресе не должно быть перед "собачкой" и после неё!

При использовании материалов сайта ссылка на автора обязательна!

© Ивушкин В.Э.