Мета: узагальнити
знання про будову й різноманітність організм класів Земноводні та Плазуни;
систематизувати знання про будову органів, функції та їх взаємозв'язок;
розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки;
розвивати в учнів пізнавальний інтерес, виховувати бережливе ставлення до
природи, здійснювати екологічну освіту та виховання, формувати культуру
спілкування під час змагання, прилучати учнів до наукової творчості; провести
контроль знань.
Обладнання: таблиці «Зовнішня та внутрішня будова земноводних», «Зовнішня
та внутрішня будова плазунів».
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань;
контроль знань
І. Організаційний етап
Повідомити тему та мету уроку; підписати аркуші, на яких буде відзначено
індивідуальні бали та виконано письмове завдання.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Конкурс «Розминка»
Робота в групах. Учні класу діляться на групи(4-5осіб), та працюють із завданнями-карточками:
1 – ша група – класифікація, спосіб життя земноводних;
2 – га група – внутрішня будова та органи чуття земноводних;
3 – тя група – різноманітність земноводних;
4 – та група - різноманітність земноводних;
5 – та група – походження плазунів;
6 – та група – зовнішня будова плазунів;
7 - ма група – різноманітність плазунів;
8 – ма група - різноманітність плазунів.
Додаток№1.
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань
1). Гра «Самий розумний».
Учні відповідають на запитання. (Запропоновані і запитання спеціально розміщені
без логічної послідовності, щоб перевірити стійкість знань.)
1. На які ряди поділяється клас Амфібії? (Ряди: Безногі, Без¬хвості, Хвостаті.)
2. Чим покрите тіло плазунів?
3. Яке запліднення в плазунів? (Внутрішнє.)
4. Назвіть найдавнішу тварину серед сучасних плазунів. (Гатерія.)
5. Яке серце в крокодила? (Чотирикамерне.)
6. Які легені в плазунів? (Пористі.)
7. Яке запліднення в земноводних? (Зовнішнє.)
8. Яка шкіра в земноводних? (Гола зі слизом.)
9. Про яких тварин говорять, що вони геть вилазять зі шкіри? (Змії, коли
линяють.)
10. Яке серце в дорослих земноводних? (Трикамерне.)
11. Яких ящірок часто приймають за змій? (Безногих: жовтопуз, веретільниця.)
12. Яке серце в більшої частини плазунів? (Трикамерне, з не¬повною перегородкою
в шлуночку.)
13. Назвіть органи дихання земноводних? (Легені та шкіра.)
14. Скільки кіл кровообігу в земноводних? (Два.)
15. У якої тварини очі можуть дивитися в різні боки незалежно одне від одного?
(У хамелеона.)
16. Як називається личинка амбістоми? (Аксолотль.)
17. Скільки кіл кровообігу в плазунів? (Два.)
18. З яких відділів складається орган слуху в земноводних і плазунів? (Середнє
та внутрішнє вухо.)
19. Які тварини сплять з розплющеними очима? (Змії, тому що їхні повіки
зрослися.)
20. Назвіть найбільшу ящірку. (Варан.)
21. Яка тварина носить на собі дім? (Черепаха.)
22. Як називаються великі вимерлі плазуни? (Динозаври.)
23. Які ряди належать до класу Плазуни? (Ряди: Лускаті, Че¬репахи, Крокодили.)
3). Калейдоскоп ситуацій «Доведи, що ти все знаєш про поведінку земноводних
та плазунів». Учні (за бажанням) пояснюють ситуаційні завдання.
• Як по водитиметься ропуха, якщо перед нею спілі суниці або полуниці? Чи
можуть ропухи живитися ягодами? (Коли поворушити ягоду, то ропуха її схопить,
тому що вона живиться тільки тією здобиччю, яка рухається.)
• Чи завжди ящірка, схоплена за хвіст, відкидає його? (Ні, тільки у відповідь
на біль, навіть слабкий.)
• Існує думка, що ропухи часто забираються в корівники, для того щоб виссати
з вимені корови молоко. А чи так воно? Тоді навіщо вони забираються до корівників?
(Там чимало гною, а тому багато безхребетних тварин, якими ропухи живляться.)
• Невігласи обвинувачують ропух у розповсюдженні бородавок, а також агресивності,
чудодійності, отруйності. Чи є справедливими такі закиди?
• На пуголовка тритона напала риба. Він вирвався, а ноги відчахнулася. Яка
подальша доля пуголовка? (Відбудеться регенерація, характерна для молодих
особин.)
• У ході дослідів було виявлено, що за температури 0 °С жаби роблять стрибки
завдовжки 10—15 см, а за температури близько 25 °С — близько 100см. Поясніть
результати дослідів.
• Одного разу школярі знайшли мертву ящірку, узяли її в руки та стали тягти
за хвіст. Що, на вашу думку, було далі? (Хвіст не обламався.) Чому?
4).Письмовий узагальнюючий контроль знань(робота з різнорівневими завданнями).
Кожний учень класу працює тільки, із своїм рівнем.
І рівень. Розгляньте рисунки і визначте, до
яких рядів класу Плазуни належать зображені тварини? Опишіть їх характерні
особливості.
ІІ рівень.
Укажіть види плазунів та земноводних:
А). поширених в Україні----------------------------------------------------------------------------------------
Б). поширених у нашому регіоні------------------------------------------------------------------------------
В). рідкісних, занесених до Червоної книги України-----------------------------------------------------
ІІІ рівень.
Виконайте завдання:
1. Визначте систематичне положення жаби озерної та нільського крокодила.
2. Заповніть таблицю «Сезонні явища в житті плазунів»
Період циклу | Особливості поведінки |
Зимівля | |
Розмноження | |
Літня активність |
ІV рівень.
Дайте відповідь на запитання:
1.Порівняйте будову плазунів і земноводних. Встановіть риси подібності і
відмінності. У чому проявляється ускладнення організації плазунів порівняно
із земноводними?
III.Підсумок уроку
Учитель ана¬лізує результати роботи на уроці, прилучаючи при цьому школярів
до оцінювання знань.
IV.Домашнє завдання
Написати твір-мініатюру на тему: «Життя визначних тва¬рин»;
Скласти екологічну казку, загадки, вірш або кросворд, ребус, головоломку
за темами «Клас Земноводні», «Клас Плазуни».
Додаток№1.
Завдання№1.
Систематика
Земноводні — найменш чисельний клас сучасних хребетних (близько----------------
видів), що належать до трьох рядів: ----------------- (жаби, ропухи), ---------------(тритони,
саламандри), ------------ (червуги). Із трьох рядів земноводних у фауні
України є представники лише перших двох — ----------видів. Представники
ряду Безногі мешкають лише у ------------.
Спосіб життя
За морфологічними і біологічними ознаками земноводні займають проміжне положення
між власне ------------ і власне -------------- організ¬мами. Протягом усього
життя або хоча б у личинковому стані ці тва¬рини пов'язані з -------------
середовищем, бо їхні яйця не мають оболо¬нок, які захищали б від ----------------.
Завдання№2.
Внутрішня будова та органи чуття Земноводних.
Кровоносна система -----------, має ---------- кола кровообігу і скла¬дається
із ---------------- серця ( --------- --------------- і шлуночок), артерій,
вен і капілярів. У жаб від легеневої артерії відгалужується шкірна ----------,
що несе бідну на кисень кров до шкіри.
Органи дихання — -------------- (парний орган), повітря до яких надхо¬дить
шляхом заковтування через ротову порожнину і ----------------. Легені являють
собою мішки з тонкими комірчастими стінками, що густо пронизані -------------------.
Земноводні поєднують легеневе і ------------ ди¬хання. ----------------
дихання — з допомогою шкірної артерії у разі волого¬го стану шкіри.
Видільна система: тулубні нирки — --------------- - сечовий міхур — -------------.
Нервова система складається з головного і --------------- мозку та нер¬вів.
У порівнянні з рибами, у земноводних збільшилася загальна маса -----------------
мозку, передній мозок поділився на ------------ півкулі, ускладни¬лася ---------------
спинного мозку.
Органи зору Земноводних характеризуються наявністю ------------- рогівки,
лінзо¬подібного ---------------. Очі з --------------- і слізними залозами,
які захи¬щають від -----------------.
Органи слуху: внутрішнє і --------------- вухо (слухова кісточка з бара¬банною
перетинкою).
Органи нюху — внутрішні та -------------- ніздрі.
Органи рівноваги —------------------ канали.
У земноводних наявний ------------------ апарат.
Завдання№3.
Різноманітність земноводних
Ряд Безхвості — найбільш високоорганізовані й найчисельніші земноводні,
поширені на всіх континентах. Тіло ----------------------------------, з
довгими задніми кінцівками (жаби, ропухи, квакші, кумки). Ріст суп¬роводжується
періодичним ----------------- шкіри.
В Україні відома група зелених та бурих жаб.
Зелені жаби (озерні) є -------------------- амфібіями і від своїх во¬дойм
далеко не віддаляються. Там вони розмножуються та -----------------.
Бурі жаби (гостроморда і трав'яна) в час літньої активності розсе¬ляються
------------біотопах. Лише на період розмноження перехо¬дять до -----------------.
Звичайна квакша (-----------------) добре лазить по кущах та деревах завдяки
------------------- на кінчиках пальців (органи прикріплення). Здатна робити
відносно великі ----------------. Для нересту спускається на короткий час
у ----------------.
Кумки — невеликі безхвості земноводні темного забарвлення з яскравими --------------
або ------------------ плямами на черевці, мешкають у чистих джерелах, криницях
та інших невеликих ----------------.
Ропухи живуть і зимують на ------------, а до --------------- ідуть лише
ран¬ньою весною для розмноження. На відміну від жаб, ропухи відкладають
ікру у вигляді слизового ---------------, який заплутують між водними рослинами
(жаби відкладають ікру грудкою).
Завдання№4.
Різноманітність земноводних.
Ряд Хвостаті мають хвіст і парні короткі кінцівки (тритони, саламандри,
протей, сирени). Запліднення в більшості видів --------------------, хоча
трапляється зовнішнє чи ------------------------.
У фауні України мешкає ------------- вид саламандри і ------------ види
тритонів.
Плямиста саламандра має яскраве забарвлення: чорне з --------------- плямами
(попереджувальне). Шкірні залози виділяють речовину, ------------- властивості
якої відомі ще здавна.
Тритони (звичайний, ------------------, карпатський та --------------------)
улітку живуть у стоячих -------------------- або водоймах із невеликою --------------,
а зимують на ----------------.
Плазунів налічується більше ---------------- видів (в Україні — --------),
які на¬лежать до рядів: --------------- (ящірки, змії, хамелеони), -------------------
(сухо¬путні й водні черепахи), -------------------(нільський крокодил, гавіал,
алі¬гатор, кайман).
Завдання№5.
Походження плазунів
Плазуни, або рептилії, з'явилися наприкінці кам'яновугільного пе¬ріоду,
коли клімат став сухим, а місцями навіть спекотним. У таких умовах плазуни
виявилися більш пристосованими до життя на сухо¬долі, ніж земноводні.
Ознаки-переваги, які мають плазуни, порівняно із земноводними:
• наявність ------------------ оболонок в яйці й міцної ---------------(шкара¬лупи)
навколо ---------, яка захищає його від -------------- і пошкодження;
• поява міцних та сухих ----------------- тіла; шкіра позбавлена -------------
залоз і вкрита роговою ------------- або -------------; періодичне ------------------;
• винятково -------------------- дихання;
• удосконалення ---------------- та кровоносної систем, органів --------------,
---------------запліднення.
Завдання№6.
Зовнішня будова плазунів
Тіло у плазунів ------------- (ящірки, змії, крокодили) або -----------,
---------- (черепахи). Поділяється на голову, тулуб та хвіст, чітко означена
----------. На голові розміщені ------- (захищені ------------- повіками),
---------, се¬реднє вухо (відсутнє у змій) та вушні отвори.
Усі плазуни мають добре розвинений ---------- (у ящірок і гатерій можлива
втрата -------------). На кінчику хвоста американських гримучих змій є ---------------
(тріск відлякує ворогів).
Кінцівки розташовані по боках тулуба. У змій і деяких видів ящірок (веретільниця)
кінцівки --------------- або --------------. У морських черепах вони набули
форми -------------.
Шкіра суха, без ------------- залоз, втратила здатність до -----------------
і виділення продуктів життєдіяльності. Зверху вкрита ------------ ------------,
щитками або пластинками.
У черепах спинний і черевний щитки утворюють ------------- — --------------
скелет.
Протягом життя плазуни періодично ----------------, оскільки старий ---------------
заважає їхньому росту.
3авдання№7.
Різноманітність плазунів
Ряд Лускаті — найчисельніша група плазунів (-----------------------------------).
------------- надзвичайно різноманітні: серед них є деревні, наземні й підземні
види, хижі й рослиноїдні, маленькі (4см) й великі (3м). В Україні поширені
------ видів --------- з кінцівками (---------, ----------, живородна тощо)
та ----- види ------------- ящірок — -------------- і жовтопуз. Найкрупніша
ящірка — ------------- ------------ (до 3,1м) — мешкає в Ін¬донезії.
------------ — група безногих лускатих плазунів. Кістки щелеп сполучені
----------, відсутні ---------------- ------------, барабанна перетинка
і --------- повіки; хребет складається з великої кількості ---------------.
Найкрупніші змії — неотруйні ------------- й ------------- (до 12м), водяний
удав ---------- (до ----------м). У фауні України поширені ---------- видів
неотруйних змій (------------, --------) та --- види отруйних — ------------
і -------------- гадюки. Вужі пов'язані з -------------, а ---------- живуть
на суходолі. Більшість отруйних змій (гри¬мучі змії, гюрза, ефа, кобра)
— мешканці -------------------------.
---------------- — група лускатих, пристосована до існування на ------------------
рослинності. Здатні змінювати своє забарвлення залежно від нав¬колишнього
середовища.
Завдання№8.
Різноманітність плазунів.
Ряд Черепахи характеризуються наявністю кіст¬кового панцира, у якому міститься
-------- тварини і куди у разі небез¬пеки можуть ховатися -----------, -----,
кінцівки та ---------. Переважна більшість видів ----------------, але є
----------------, які живляться безхребет¬ними, рибою або земноводними.
У фауні України відомий лише ------------ вид — болотяна черепаха, що живе
до --------- років (довжина пан¬цира — до 20см).
Ряд Крокодили — група плазунів, пристосованих до -------------- способу
життя. Тіло видовжене, вкрите ---------- -----------, довгий хвіст, між
пальцями задніх ніг є ----------------- -------------------. Серце ----------------.
Хижаки, полюють із -----------------, мешкають уздовж водойм. Кро¬кодили
турбуються про потомство — самка --------- ------- і перед ви¬лупленням
--------------- малят.
Поширені крокодили у субтропічних та тропічних регіонах: в Афри¬ці — ---------
--------, Південно-Східній Азії — ------------- кро¬кодил, на південному
сході США —--------------алігатор, в Індії — ------------.
Почта: svavuta777100sobakgmail.com
Для письма замените в адресе "100
собак" на одну почтовую @
Важно! Пробелов в адресе не должно быть перед "собачкой" и после неё!
При использовании материалов сайта ссылка на автора обязательна!
© Ивушкин В.Э.