Гончаренко К. Л.
Узагальнюючі уроки біології у 8 класі

Узагальнення знань за темою: Молюски. Хордові тварини. Безчерепні. Риби

Мета: узагальнити знання учнів з теми, визначити індивідуальний рівень засвоєння матеріалу теми для кожного учня; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, формувати висновки; виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: таблиці: «Зовнішня та внутрішня будова Молюсків», «Зовнішня та внутрішня будова риб», «Будова ланцетника».
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань

Хід уроку

І. Організаційний момент

Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Вибрати одного учня, що буде робити записи за отримані учнями додаткових балів.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Завдання№1. Запишіть систематичне положення: виноградного слимака, річкового окуня, білої акули(3 учні біля дошки).
2. Бесіда:
• Які чотири ознаки всіх хордових тварин?
• Чи стосується цих ознак тигр, орел, жаба, ящірка, ланцетник?

ІІІ. Узагальнення й систематизація знань

І – частина – подорож у світ молюск, та риб.

Зупинка№1. «Зовнішня будова типу Молюски, надкласу Риби»
Завдання.
Порівняйте:
а). покриви: ланцетника, кісткових риб, хрящових риб;
б). будову тіла: молюски, ланцетника, кісткових та хрящових риб;
Висновок: Які пристосувальні риси спостерігаються у риб до умов існування у воді?
Зупинка№2. «Літературно-іхтіологічна»
Дайте пояснення:
Почуває себе, як риба у воді. Коли вживають цей вислів?
Зупинка№3. «Внутрішня будова молюска, ланцетника, риб».
Завдання виконується в групах та в парах(перевірка завдання один в одного).
Складіть схему будови органів травлення:
І –група – молюски;
ІІ –група – ланцетник;
ІІІ –група – кісткові риби;

Бесіда:
• Чим дихають риби? Яка будова цих органів?
• Чи є серце у молюск, ланцетника, риб?
Зупинка№4. «Цікава іхтіологія».
1. Цікаво, що 1938 року кистепері риби були відомі палеонтологам як викопні тварини девонського періоду, коли життя тільки виходило з моря на суходіл. Назвіть рибу, яка спростувала ці думки вчених? (Африка – латимерія, 150см, 57 кілограм.)
2. Жителі узбереж трьох океанів – Атлантичного, Індійського та Тихого вважали цю рибу найнебезпечною, лютою, сильною та найбільшою з усих риб, які нападають на людину. Її називають «біла смерть». Яка це риба? (Біла акула, 7-12 метрів.)
3. Які риби є санітарами від паразитів, рештків їжі інших риб, до якої вишиковуються черги? (Губань)
4. Які риби мають електричний заряд? (електричний вугор, електричний скат.)
5. Є назви риб, які вказують на те, що риба схожа за зовнішніми особливостями або поведінкою на інших тварин, назвіть яких ви знаєте? (Морський вовк, морська летуча миша, морський коник, їжак риба, морська корова, тигрова акула, риба-мавпа, риба-свиня.)
Зупинка№5. «Різноманітність риб».
З наведеного переліку виберіть тварин, які належать до класу: а) Хрящові риби; б) Кісткові риби.(вказати до якого ряду відносяться).
Окунь, хвостокол, тунець, лин, вобла, акула, севрюга, кілька, короп, карась, лящ, скат, товстолобик, судак, катран, осетер, йорж, жерех, форель, сьомга.
Зупинка№6. «Фотовиставка молюсків, хрящових та кісткових риб».
ІІ – частина – тестовий контроль

О г) судак
І варіант - тести
Виберіть правильні відповіді:
1. Ланцетник живе: а)у прісних водоймах; б)у морях; в)у ґрунті; г)переважно у товщі води.
2. Непарні плавці риб: а)грудні; б)черевні; в)спинні.
3. Нога у головоногих молюсків: а) відсутня; б)добре розвинута; в)перетворилася на щупальця; г)перетворилась на тулуб.
4. Мантійна порожнина молюсків: а)сполучена з навколишнім середовищем; б)не сполучена з навколишнім середовищем; в)порожнина відсутня.
5. У риб кровоносна система: а)замкнена, серце трикамерне; б)незамкнена, серце двокамерне; в)замкнена, серце двокамерне.
6. Рецептори бічної лінії в риб сприймають: а)звук; б) дотик; в)смак; г)рух води та його напрямок.
7. Розмноження хрящових риб: а)тільки живородіння; б)тільки відкладання яєць; в)відкладання яєць і живородіння
8. Особливості хрящових риб порівняно з ланцетником: а)хрящовий скелет, хорда замінюється хребтом; б)зяброві кришки, щелепи; в)скелет, у якому є щелепи і зяброві дуги; г)добре розвинені травні залози.
9. На суші живе: а) слимак; б) перлівниця; в) малий ставковик; г) каракатиця.
10. У головоногих молюсків зародкових листка: а) 1; б) 2; в) 3; г) 4.
11. Для кісткових риб характерні ознаки: а) мають плавальний міхур; б) не мають плавального міхура; в) зяброві щілини відкри¬ваються самостійними отворами; г) зяброві щілини прикриті зяб¬ровою кришкою; д) скелет повністю або частково кістковий; є) скелет повністю хрящовий; ж) парні плавці розташовані в гори¬зонтальній площині; з) парні плавці розташовані у вертикальній площині; и) травна система закінчується клоакою; к) травна сис¬тема закінчується анальним отвором; л) внутрішнє запліднення; м) запліднення переважно зовнішнє.
12. Особливостями кровоносної системи риб є: а) замкнена; б) незамкнена; в) серце двокамерне (передсердя та шлуночок); г) серце двокамерне (два шлуночки); д) роль серця виконують пульсуючі судини; є) у серці кров венозна; ж) у серці кров арте¬ріальна; з) на шляху руху крові серце розміщене перед зябрами; и) артеріальна кров насичена киснем; к) венозна кров насичена вуглекислим газом.
ІІ варіант - тести
Виберіть правильні відповіді:
1. Беззубка – це представник класу: а) Черевоногі; б) Двостулкові; в) Головоногі.
2. Чорнильна залоза: а) є у всіх молюсків; б) є тільки у головоногих; в) виконує захисну функцію; г) виділяє отруйні речовини.
3. У хрящових риб зябра: а) прикриті зябровою кришкою; б) зяброві щілини відкриваються назовні самостійними отворами; в) зябер немає.
4. Для головоногих молюсків характерним є: а) складні інстинкти; б) здатність виробляти умовні інстинкти; в) розвиток з перетворенням; г) розвиток прямий.
5. Травною залозою у риб слугує: а) селезінка; б) печінка;в) нирки; г) стравохід.
6. Рецептори бічної лінії у риб сприймають: а) рух води та його напрямок; б) запах; в) дотик; г) смак; д) звук.
7. Головний мозок у риб складається з кількості відділів: а) п'яти; б) трьох; в) двох; г) не має поділу на відділи.
8. Центральна нервова система молюсків: а) трубчаста; б) розкидано-вузлова; в) немає центральної нервової системи.
9. До хрящових риб належать: а) латимерія; б) тунець; в) аку¬ла; г) щука.
10. До кісткових риб належать: а) катран; б) осетер; в) хвостокол; г) пилконіс.
11. Для хрящових риб характерні ознаки: а) мають плавальний міхур; б) не мають плавального міхура; в) зяброві щілини відкри¬ваються самостійними отворами; г) зяброві щілини прикриті зяб¬ровою кришкою; д) скелет повністю або частково кістковий; є) скелет повністю хрящовий; ж) парні плавці розташовані в гори¬зонтальній площині; з) парні плавці розташовані у вертикальній площині; и) травна система закінчується клоакою; к) травна сис¬тема закінчується анальним отвором; л) характерне внутрішнє запліднення; м) запліднення переважно зовнішнє.
12. Особливостями дихальної системи риб є: а) мають зябра; б) зяброві тичинки утворюють цідильний апарат; в) газообмін від¬бувається в зябрових тичинках,; г) цідильний апарат фільтрує во¬ду і запобігає потраплянню їжі до дихальної системи; д) цідиль¬ним апаратом риби захоплюють здобич; є) зяброві пелюстки густо пронизані кровоносними судинами; ж) у зябрових пелюстках не¬має кровоносних судин; з) газообмін відбувається у зябрових пе¬люстках.

ІV. Підсумок уроку
Виставлення додаткових балів, які враховуються до тестового контролю.

V. Домашнє завдання
Приготувати повідомлення на тему: «Загальна характеристика класу Земноводні».

Почта: svavuta777100sobakgmail.com

Для письма замените в адресе "100 собак" на одну почтовую @
Важно! Пробелов в адресе не должно быть перед "собачкой" и после неё!

При использовании материалов сайта ссылка на автора обязательна!

© Ивушкин В.Э.