Гончаренко К. Л.
Узагальнюючі уроки біології у 8 класі

Узагальнення знань з теми: «Черви»

Мета: узагальнити знання учнів про черви, їхню систематику та різноманітність; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки; виховувати бережливе ставлення до природи, здійснювати екологічну освіту та виховання, формувати культуру спілкування, прилучати учнів до наукової творчості.
Обладнання: таблиці "Будова червів", "Різноманітність червів", схеми, рисунки червів. Тип уроку: узагальнення й систематизація знань. Форма уроку: урок-усний залік

Хід уроку

І. Організаційний етап
Розминка
Проекти про червів, що занесені до Червоної книги (учні готовлять в групах).
Презентація плакату «Система заходів запобігання зараженню гельмінтами», за планом:
• ветеринарно-санітарний контроль за м'ясом на бійнях, ринках;
• санітарний контроль за прибиранням населених пунктів;
• очищення водойм, захист їх від забруднення фекаліями;
• недопущення використання незнезаражених фекалій як добрив;
• систематичні медичні огляди (особливо дітей) для виявлення ін¬вазій;
• правильна кулінарна обробка м'яса;
• боротьба з мухами;
• дотримання правил особистої гігієни (мити руки перед вживан¬ням їжі, оберігати продукти харчування від мух, стежити за чистотою кухонного начиння, зберігати харчові відходи в закритому посуді, ре¬тельно мити овочі та фрукти перед споживанням, не купатися в за¬бруднених водоймах тощо).
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
А) Робота з підручником. Розгляньте таблицю на с.93 «Загальна характеристика типів Плоскі, Круглі, Кільчасті черви», та пригадайте основні особливості їхньої будови.
Б) Гра «ланцюжок», учні ланцюжком задають одне одному запитання, що пов’язані з особливостями будови червів.
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань
«Зигзаг» - робота учнів в групах
Учні класу поділяються на три групи, де вони отримують завдання, які спочатку опрацьовують колективно, та розподіляють між членами групи, і звітують перед іншими групами.
1. Перша група - Тип Плоскі черви.
А). Розкрийте зміст понять і дайте визначення термінів (для всіх рівнів): гельмінти, гельмінтологія, двобічна симетрія, дихан¬ня (анаеробне, аеробне), кишечник, личинка, мезодерма, нервова система стовбурового типу, остаточний хазяїн паразита, парен¬хіма (пухка сполучна тканина), периферична нервова система, проміжний хазяїн паразита, тришарові тварини, хазяїн паразита, центральна нервова система, шкірно-м'язовий мішок.
На дошці таблиця «Будова та різноманітність Типу Плоскі черви».
Учні працюють в парах за рівнями:
І рівень – разом із товаришем по черзі розповідають системи органів плоских червів, біля дошки.
ІІ рівень - дають стислу відповідь на запитання (в парах, допомагають один одному, доповнюють відповіді):
1. Назвіть тварин типу Плоскі черви.
2. В яких середовищах живуть плоскі черви?
3. Яку зовнішню будову має планарія молочно-біла?
4. Чим живиться планарія молочно-біла?
5. Як пересувається планарія молочно-біла?
6. Яких ви знаєте плоских червів - паразитів людини?
7. Як паразитичні плоскі черви утримуються в організмі ха¬зяїна?
8. З наведеного переліку виберіть тварин, які належать до типу Плоскі черви: бичачий ціп'як, гідра прісноводна, печінковий си¬сун, актинія, планарія молочно-біла, аурелія, ехінокок, коренерот, широкий стьожак.
9. Як потрібно себе поводити, щоб не заразитися паразитични¬ми плоскими червами?
ІІІ – ІV рівень
1). Один учень біля дошки замальовує та пояснює схему життєвого циклу печінкового сисуна.
2). Розкажіть будову та життєдіяльність плоских червів на прик¬ладі планарії молочно-білої за планом: середовище життя; покри¬ви тіла; наявність залоз у шкірі; опорно-рухова система; травна система; дихання; видільна система; нервова система та органи чуттів; розмноження, запліднення і розвиток; значення у природі та житті людини.(2-3 учні)
3). Усно про класифікувати представників Типу Плоскі черви.
2. Друга група - Тип Круглі черви
А). Розкрийте зміст понять і дайте визначення термінів (для всіх рівнів): анальний отвір, гіподерма, кутикула, линяння, пер¬винна порожнина тіла, сапробіонти, статевий диморфізм.
На дошці таблиця «Будова та різноманітність Типу Круглі черви».
Учні працюють в парах за рівнями:
І-ІІ рівень – учні в парах біля дошки дають стислі відповіді, допомагаючи один одному.
1. Назвіть тварин типу Круглі черви.
2. У яких середовищах живуть круглі черви?
3. Яку зовнішню будову має аскарида людська?
4. Назвіть системи внутрішніх органів аскариди людської.
5. Чим живиться аскарида людська?
6. Де живе аскарида людська?
7. Як можна заразитися аскаридою людською?
8. Яких ви знаєте паразитичних круглих червів?
9. З наведеного переліку виберіть тварин, які належать до кла¬су Круглі черви: широкий стьожак, аскарида, ехінокок, гострик, трихінела, печінковий сисун, нематода, планарія,
ІІІ-ІV рівень
1). Один учень біля дошки замальовує та пояснює схему життєвого циклу аскариди людської.
2). Усно про класифікувати представників Типу Круглі черви.
3). Дайте відповіді на запитання(кількість запитань за розсудом вчителя):
1. Доведіть, що аскарида людська належить до царства Твари¬ни, типу Круглі черви.
2. Порівняйте будову аскариди і бичачого ціп'яка. Знайдіть риси подібності та відмінності.
3. Порівняйте цикли розвитку аскариди і бичачого ціп'яка. Чим вони відрізняються?
4. Зобразіть схематично цикл розвитку аскариди людської. Запропонуйте можливі шляхи боротьби з цим небезпечним пара¬зитом.
5. Які є заходи профілактики зараження паразитичними чер¬вами. Запропонуйте загальні рекомендації.
6. Порівняйте покриви планарії молочно-білої та аскариди людської. Знайдіть риси подібності та відмінності, пов'язані зі способом життя.
7. Порівняйте будову травних систем планарії молочно-білої та аскариди людської. Знайдіть риси подібності та відмінності.
8. Порівняйте функції паренхіми (пухкої сполучної тканини) плоских червів і первинної порожнини тіла круглих червів. Яке біологічне значення має наявність у круглих червів порожнини тіла?
3. Третя група - Тип Кільчасті черви.
А).Розкрийте зміст понять та дайте визначення термінів(для всіх рівнів): вторинна порожнина тіла(целом), замкнена крово¬носна система, зябра, кокон, метанефридії (видільні трубочки), параподії (м'язові вирости сегментів тіла, бічні лопаті), сегменти тіла, центральна нервова система вузлового типу, шлунок (за ви¬бором учителя).
На дошці таблиця «Будова та різноманітність Типу Кільчасті черви».
Учні працюють в парах за рівнями:
І-ІІ рівень – учні в парах біля дошки дають стислі відповіді, допомагаючи один одному.
1. Яку зовнішню будову має дощовий черв'як?
2. Назвіть системи внутрішніх органів дощового черв'яка.
3. Як дощовий черв'як пересувається в ґрунті?
4. Чим живиться дощовий черв'як?
5. З наведеного переліку виберіть тварин, які належать до типу Кільчасті черви: палоло, трихінела, піскожил, аскарида, дощовий черв'як, трубочник, гострик, медична п'явка, нереїс, нематода.
ІІІ-ІV рівень
1). Усно про класифікувати представників Типу Круглі черви.
2). Дайте відповіді на запитання(кількість запитань за розсудом вчителя):
1. Доведіть, що дощовий черв'як належить до царства Твари¬ни, типу Кільчасті черви, класу Малощетинкові.
2. Доведіть, що піскожил належить до царства Тварини, типу Кільчасті черви, класу Багатощетинкові.
3. Порівняйте шкірно-м'язовий мішок кільчастих і плоских червів. Які функції організму забезпечує шкірно-м'язовий мішок?
4. Наведіть приклади і доведіть залежність способу життя вільноживучих кільчастих червів від умов середовища.
5. Які пристосування до життя у ґрунті є у дощового черв'яка? Розкрийте роль дощових червів у природі.
6. Порівняйте будову та спосіб життя дощового черв'яка і не¬реїди. Встановіть риси подібності та відмінності.
ІІІ. Підсумки уроку
Оцінювання учнів класу
ІV. Домашнє завдання
Підготувати повідомлення, про вчених лікарів, що досліджували червів-паразитів.

Просмотрев страничку, не забудьте поделиться своими впечатлениями в книге гостей

Оставить запись в книге гостей

Почта: svavuta777100sobakgmail.com

Для письма замените в адресе "100 собак" на одну почтовую @
Важно! Пробелов в адресе не должно быть перед "собачкой" и после неё!

При использовании материалов сайта ссылка на автора обязательна!

© Ивушкин В.Э.