Гончаренко К. Л.
Узагальнюючі уроки біології у 8 класі

Узагальнення знань з теми: «Найпростіші. Багатоклітинні тварини»


Мета: з’ясувати рівень освітньої компетентності учнів з теми; здійснити контроль і корекцію знань з теми; розвивати вміння письмово висловлювати думки, відповідати на різнорівневі завдання; виховувати бережне ставлення до природи.
Обладнання і матеріли: індивідуальні листки з варіантами різнорівневих завдань, таблиці «Найпростіші», «Кишковопорожнинні»; комп’ютер.
Тип уроку: контролю і корекції знань, умінь і навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

1. Гра «Мікрофон» - швидке обговорення, відповідаючи почергово на запитання використовуючи схеми:
Яке значення представників найпростіших та кишковопорожнинних?

Схема№1
Схема№2

2. Завдання. Розгляньте схему розвитку гідри із заплідненого яйця.
Які стадії розвитку гідри позначені цифрами? На якій стадії розвитку гідри зимують?

3. Завдання:
І рівень – назвіть намальованих тварин;
ІІ рівень – способи переміщення цих тварин;
ІІІ рівень – типи клітин багатоклітинного організму.


4. Завдання. Дайте визначення вказаним термінам. Знайдіть зайвий термін, та поясніть, чому він зайвий.
Вегетативне ядро —
Генеративне ядро —
Псевдоподії —
Війки —
Скоротливі вакуолі —
Клітинний рот —

Термін зайвий, тому що___________________________

5.Бесіда
Отже, порівняйте кишковопорожнинних та найпростіших. Встановіть риси подібності та відмінності. У чому проявляється ускладнення кишковопорожнинних порівняно з найпростішими?
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань
Робота з різнорівневими індивідуальними картками
І – Варіант
І рівень.
Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»):
1. Найпростіші відповідають на подразнення.
2. Амеба протей рухається за допомогою несправжніх ніжок.
3. Амеба протей не має постійної форми тіла.
4. Несприятливі умови середовища найпростіші переживають у стані цисти.
5. Кишковопорожнинні мають двобічну симетрію тіла.
6. У кишковопорожнинних їжа остаточно перетравлюється у кишковій порожнині.
ІІ рівень
1. Продукти розпаду в найпростіших виводяться через: а) ско¬ротливу вакуолю; б) травну вакуолю; в) вічко; г) ядро.
2. Щодо клітинної організації найпростіші тварини: а) не мають ядерної речовини; б) еукаріоти; в) прокаріоти.
3. Клітини найпростіших порівняно з клітинами багатоклітинних організмів побудовані: а) складніше; б) однаково; в) простіше.
4. Організми, які живляться органічними речовинами мерт¬вих тіл або виділеннями живих, називають: а) хемосинтетики; б) паразити; в) фотосинтетики; г) сапротрофи.
5. Реакція на подразнення у кишковопорожнинних відбуваєть¬ся: а) за участю проміжних клітин; б) у вигляді таксисів; в) у ви¬гляді рефлексів через нервову систему; г) збудження передається в усіх напрямках; д) збудження передається у певному напрямку.
6. Кишковопорожнинні мешкають у середовищі: а) водному; б) ґрунтовому; в) наземному; г) всередині інших організмів; д) по¬вітряному.
ІІІ рівень
1. Організм, який складається з однієї клітини, має сталу фор¬му тіла, одне ядро, одну скоротливу вакуолю, органи руху - джгу¬тики, живлення змішане, розмножується не статево - поділом клітини навпіл, - це: а) амеба протей; б) евглена зелена; в) інфу¬зорія-туфелька.
2. Організм, який складається з однієї клітини, має сталу фор¬му тіла, два ядра, дві скоротливі вакуолі з привідними канальцями, органи руху - війки, живлення гетеротрофне, розмножується не статево - поділом клітини навпіл, а також статево, - це: а) аме¬ба протей; б) евглена зелена; в) інфузорія-туфелька.
3. Зовнішній, ектодермальний, шар тіла кишковопорожнин¬них утворюють клітини: а) залозисті; б) нервові; в) жалкі; г) шкірно-м'язові; д) травні; є) проміжні.
ІV рівень
1. Як, на вашу думку, з'явилась колоніальна форма життя у кишковопорожнинних? Яке біологічне значення має це явище?
ІІ – Варіант
І рівень
Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»):
1.Евглена зелена має несталу форму тіла.
2. Амеба протей рухається за допомогою війок.
3. Найпростіші не дихають.
4. Тіло кишковопорожнинних складається з трьох шарів клі¬тин.
5. У кишковопорожнинних нервові клітини з'єднані між со¬бою й утворюють нервове сплетення.
6. У кишковопорожнинних захисні функції виконують жалкі клітини.
ІІ рівень
1. Дихають найпростіші: а) спеціальними органелами; б) по¬верхнею тіла; в) не дихають.
2. Внутрішній, ентодермальний, шар тіла кишковопорожнин¬них утворюють клітини: а) травні; б) нервові; в) залозисті; г) шкірно-м'язові; д) жалкі; є) проміжні.
3. Проміжні клітини гідри виконують функції: а) беруть участь у регенерації; б) здійснюють рухи тіла; в) здійснюють внут¬рішньоклітинне травлення; г) сприймають подразнення зов¬нішнього середовища; д) з них утворюються інші клітини.
4. Шкірно-м'язові клітини гідри виконують функції: а) висти¬лають порожнину тіла; б) беруть участь у регенерації; в) здійс¬нюють внутрішньоклітинне травлення; г) забезпечують рухи тіла; д) утворюють покриви тіла.
5. Для травлення кишковопорожнинних характерними особли¬востями є: а) увесь процес травлення внутрішньоклітинний; б) по¬переднє травлення відбувається в кишковій порожнині, остаточ¬не - внутрішньоклітинне; в) остаточне травлення відбувається в кишковій порожнині; г) попереднє травлення відбувається в трав¬них вакуолях клітин; д) попереднє травлення відбувається в киш¬ковій порожнині.
6. Реакція на подразнення у кишковопорожнинних відбуваєть¬ся: а) за участю проміжних клітин; б) у вигляді таксисів; в) у ви¬гляді рефлексів через нервову систему; г) збудження передається в усіх напрямках; д) збудження передається у певному напрямку.
ІІІ рівень
1. Вкажіть ознаки, за якими інфузорія-туфелька відрізняється від амеби: а) нестала форма тіла; б) постійна форма тіла; в) одна скоротлива вакуоля; г) дві скоротливі вакуолі; д) одне ядро; є) два ядра; ж) неперетравлені рештки їжі видаляються через поверхню тіла; з) неперетравлені рештки їжі видаляються через порошицю; и) органи руху - несправжні ніжки; к) органи руху - війки.
2. Проміжні клітини гідри виконують функції: а) беруть участь у регенерації; б) здійснюють рухи тіла; в) сприймають по¬дразнення із зовнішнього середовища; г) ніяких.
3. З перелічених виберіть ознаку, характерну для поліпів: а) ве¬дуть звичайно плаваючий спосіб життя; б) тіло має форму па¬расольки; в) ведуть прикріплений або малорухливий спосіб життя.
ІV рівень
1. Порівняйте статеві процеси гідри та інфузорії-туфельки. Що у них спільного і чим вони відрізняються?
ІV. Підсумки уроку
Обговорення й оцінювання найкращих відповідей в першій половині уроку.
V. Домашнє завдання
1)Повторити опорні схеми і конспекти з вивченої теми.
2)Підготувати повідомлення «Плоскі черви».

Почта: svavuta777100sobakgmail.com

Для письма замените в адресе "100 собак" на одну почтовую @
Важно! Пробелов в адресе не должно быть перед "собачкой" и после неё!

При использовании материалов сайта ссылка на автора обязательна!

© Ивушкин В.Э.