Мета: з’ясувати рівень освітньої компетентності
учнів з теми; здійснити контроль і корекцію знань з теми; розвивати вміння
письмово висловлювати думки, відповідати на різнорівневі завдання; виховувати
бережне ставлення до природи.
Обладнання і матеріли: індивідуальні листки
з варіантами різнорівневих завдань, таблиці «Найпростіші», «Кишковопорожнинні»;
комп’ютер.
Тип уроку: контролю і корекції знань, умінь і навичок.
І. Організаційний
момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
1. Гра «Мікрофон» - швидке обговорення, відповідаючи почергово на запитання
використовуючи схеми:
Яке значення представників найпростіших та кишковопорожнинних?
Схема№1 |
Схема№2 |
2. Завдання.
Розгляньте схему розвитку гідри із заплідненого яйця.
Які стадії розвитку гідри позначені цифрами? На якій стадії розвитку гідри
зимують?
3. Завдання:
І рівень – назвіть намальованих тварин;
ІІ рівень – способи переміщення цих тварин;
ІІІ рівень – типи клітин багатоклітинного організму.
4. Завдання.
Дайте визначення вказаним термінам. Знайдіть зайвий термін, та поясніть, чому
він зайвий.
Вегетативне ядро —
Генеративне ядро —
Псевдоподії —
Війки —
Скоротливі вакуолі —
Клітинний рот —
Термін зайвий, тому що___________________________
5.Бесіда
Отже, порівняйте кишковопорожнинних та найпростіших. Встановіть риси подібності
та відмінності. У чому проявляється ускладнення кишковопорожнинних порівняно
з найпростішими?
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань
Робота з різнорівневими індивідуальними картками
І – Варіант
І рівень.
Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»):
1. Найпростіші відповідають на подразнення.
2. Амеба протей рухається за допомогою несправжніх ніжок.
3. Амеба протей не має постійної форми тіла.
4. Несприятливі умови середовища найпростіші переживають у стані цисти.
5. Кишковопорожнинні мають двобічну симетрію тіла.
6. У кишковопорожнинних їжа остаточно перетравлюється у кишковій порожнині.
ІІ рівень
1. Продукти розпаду в найпростіших виводяться через: а) ско¬ротливу вакуолю;
б) травну вакуолю; в) вічко; г) ядро.
2. Щодо клітинної організації найпростіші тварини: а) не мають ядерної речовини;
б) еукаріоти; в) прокаріоти.
3. Клітини найпростіших порівняно з клітинами багатоклітинних організмів побудовані:
а) складніше; б) однаково; в) простіше.
4. Організми, які живляться органічними речовинами мерт¬вих тіл або виділеннями
живих, називають: а) хемосинтетики; б) паразити; в) фотосинтетики; г) сапротрофи.
5. Реакція на подразнення у кишковопорожнинних відбуваєть¬ся: а) за участю
проміжних клітин; б) у вигляді таксисів; в) у ви¬гляді рефлексів через нервову
систему; г) збудження передається в усіх напрямках; д) збудження передається
у певному напрямку.
6. Кишковопорожнинні мешкають у середовищі: а) водному; б) ґрунтовому; в)
наземному; г) всередині інших організмів; д) по¬вітряному.
ІІІ рівень
1. Організм, який складається з однієї клітини, має сталу фор¬му тіла, одне
ядро, одну скоротливу вакуолю, органи руху - джгу¬тики, живлення змішане,
розмножується не статево - поділом клітини навпіл, - це: а) амеба протей;
б) евглена зелена; в) інфу¬зорія-туфелька.
2. Організм, який складається з однієї клітини, має сталу фор¬му тіла, два
ядра, дві скоротливі вакуолі з привідними канальцями, органи руху - війки,
живлення гетеротрофне, розмножується не статево - поділом клітини навпіл,
а також статево, - це: а) аме¬ба протей; б) евглена зелена; в) інфузорія-туфелька.
3. Зовнішній, ектодермальний, шар тіла кишковопорожнин¬них утворюють клітини:
а) залозисті; б) нервові; в) жалкі; г) шкірно-м'язові; д) травні; є) проміжні.
ІV рівень
1. Як, на вашу думку, з'явилась колоніальна форма життя у кишковопорожнинних?
Яке біологічне значення має це явище?
ІІ – Варіант
І рівень
Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»):
1.Евглена зелена має несталу форму тіла.
2. Амеба протей рухається за допомогою війок.
3. Найпростіші не дихають.
4. Тіло кишковопорожнинних складається з трьох шарів клі¬тин.
5. У кишковопорожнинних нервові клітини з'єднані між со¬бою й утворюють нервове
сплетення.
6. У кишковопорожнинних захисні функції виконують жалкі клітини.
ІІ рівень
1. Дихають найпростіші: а) спеціальними органелами; б) по¬верхнею тіла; в)
не дихають.
2. Внутрішній, ентодермальний, шар тіла кишковопорожнин¬них утворюють клітини:
а) травні; б) нервові; в) залозисті; г) шкірно-м'язові; д) жалкі; є) проміжні.
3. Проміжні клітини гідри виконують функції: а) беруть участь у регенерації;
б) здійснюють рухи тіла; в) здійснюють внут¬рішньоклітинне травлення; г) сприймають
подразнення зов¬нішнього середовища; д) з них утворюються інші клітини.
4. Шкірно-м'язові клітини гідри виконують функції: а) висти¬лають порожнину
тіла; б) беруть участь у регенерації; в) здійс¬нюють внутрішньоклітинне травлення;
г) забезпечують рухи тіла; д) утворюють покриви тіла.
5. Для травлення кишковопорожнинних характерними особли¬востями є: а) увесь
процес травлення внутрішньоклітинний; б) по¬переднє травлення відбувається
в кишковій порожнині, остаточ¬не - внутрішньоклітинне; в) остаточне травлення
відбувається в кишковій порожнині; г) попереднє травлення відбувається в трав¬них
вакуолях клітин; д) попереднє травлення відбувається в киш¬ковій порожнині.
6. Реакція на подразнення у кишковопорожнинних відбуваєть¬ся: а) за участю
проміжних клітин; б) у вигляді таксисів; в) у ви¬гляді рефлексів через нервову
систему; г) збудження передається в усіх напрямках; д) збудження передається
у певному напрямку.
ІІІ рівень
1. Вкажіть ознаки, за якими інфузорія-туфелька відрізняється від амеби: а)
нестала форма тіла; б) постійна форма тіла; в) одна скоротлива вакуоля; г)
дві скоротливі вакуолі; д) одне ядро; є) два ядра; ж) неперетравлені рештки
їжі видаляються через поверхню тіла; з) неперетравлені рештки їжі видаляються
через порошицю; и) органи руху - несправжні ніжки; к) органи руху - війки.
2. Проміжні клітини гідри виконують функції: а) беруть участь у регенерації;
б) здійснюють рухи тіла; в) сприймають по¬дразнення із зовнішнього середовища;
г) ніяких.
3. З перелічених виберіть ознаку, характерну для поліпів: а) ве¬дуть звичайно
плаваючий спосіб життя; б) тіло має форму па¬расольки; в) ведуть прикріплений
або малорухливий спосіб життя.
ІV рівень
1. Порівняйте статеві процеси гідри та інфузорії-туфельки. Що у них спільного
і чим вони відрізняються?
ІV. Підсумки уроку
Обговорення й оцінювання найкращих відповідей в першій половині уроку.
V. Домашнє завдання
1)Повторити опорні схеми і конспекти з вивченої теми.
2)Підготувати повідомлення «Плоскі черви».
Почта: svavuta777100sobakgmail.com
Для письма замените в адресе "100
собак" на одну почтовую @
Важно! Пробелов в адресе не должно быть перед "собачкой" и после неё!
При использовании материалов сайта ссылка на автора обязательна!
© Ивушкин В.Э.